האם ניתן להתיר נהיגה לצורך פרנסה בזמן פסילה?
דרגו את המאמר |
|
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
האם יותר לנהג המשאית לנהוג בשעות מסוימות באם נפסל רישיונו?
בית המשפט שלל את רישיונו של נהג משאית, אשר סטה בין שני נתיבים מבלי לשים לב לרכב שהיה לפניו. כתוצאה מסטייה זו, פגעה המשאית ברכב הפרטי, הטיחה אותו במעקה הבטיחות תוך שנהגו נחבל בגופו ונזק נגרם לרכבים המעורבים.
מכתב האישום עולה כי לנהג המשאית 77 עבירות תנועה בעברו וביניהן הרשעות רבות בגין מהירות מופרזת, נשיאת מטען עודף והגה לא תקין. למרות שמרבית ההרשעות הינן מסוג ברירת משפט, מדובר עדיין בזלזול מתמשך בחוקי התנועה אשר מדגיש את מסוכנתו של הנהג.
השופטת הקלה בעונש אך לא סיווגה הפסילה
למרות זאת, הקלה השופטת מגי כהן, במעט את עונשו משום שהודה בעבירותיו וחסך מבית המשפט זמן רב. בנוסף, מצבו הכלכלי והמשפחתי הקשה בשל פטירת אימו ומחלתו של אביו היו בין שיקוליה של השופטת.
נהג המשאית הציג עצמו כמפרנס יחיד במשפחתו וטען כי לאחרונה שילם קנסות בגין עבירות תעבורה בסך של 44,000 שקלים. כמו כן, מרבית עבירות התנועה שלו נרשמו לפני שנת 2000 ובמידה וישלל רישיונו, מבקש הנהג מהשופטת להתיר לו לנהוג בשעות העבודה שכן זוהי פרנסתו היחידה. השופטת גזרה על הנהג 4 חודשי פסילה בפועל, בתוספת של שלושה חודשים על תנאי למשך שלוש שנים. כמו כן, נגזר עליו קנס של 1,200 שקלים.
נהג המונית ביקש מן השופטת כי תסווג את פסילתו באופן שבו יוכל לנהוג בין השעות 20:00 עד 5:00 וזאת לצורך פרנסתו. לעיתים נוטה בית המשפט להיענות לבקשות מסוג זה כאשר מהווה כלי הרכב כמקור פרנסה או אמצעי חיוני לניהול חייו של הנאשם (לדוגמא לצורך הגעה לטיפולים רפואיים). עם זאת, אין השיקול הכלכלי מספיק על מנת לסווג את הפסילה, שכן מדובר בענישה אשר מחויבת באפקטיביות.
השיקולים לסיווג הפסילה הינם:
- ככל שתהיה הפסילה ארוכה יותר, כך יטה בית המשפט לסווגה ולאפשר לנאשם להתפרנס בשעות מסוימות.
- במידה ותוגבל נהיגתו בפסילה לזמן או מקום.
- בהתחשב בעבירותיו הקודמות ומסוכנתו על הכביש לעצמו ולנהגים מסביבו.
- במידה ופסילה במלואה תסב לנהג נזק מוכח.
- השופטת פסלה את סיווג הפסילה בשל התקופה הקצרה שנפסקה בגזר הדין בתוספת מסוכנתו הברורה של הנהג בהתחשב ב-77 עבירותיו הקודמות.
לחתימת דבריה הביאה השופטת ציטוט מפסיקה קודמת בנושא זהה:
"ראשית מידת המסוכנות מהנאשם, כך שכל שמידת המסוכנות תעלה, כך יטה ביהמ"ש שלא לסייג את הפסילה. שנית משך תקופת הפסילה, ככל שהתקופה תהיה ארוכה יותר ייתכן ויהיה מקום לסייג את הפסילה גם אם למשך תקופה חלקית. שלישית האם הסיווג ירוקן מתוכן את עונש הפסילה ובין היתר האם תנאי הסיווג מתוחמים מבחינת זמן ומקום.
ככל שבקשת הסיווג מתייחסת לסוג מסוים וספציפי של רכב וכאשר השימוש בו יהיה מתוחם מבחינת הזמן והמקום , כך אפקטיביות הפסילה תעלה וכן הסיכון מהנאשם יפחת באופן משמעותי. רביעית מה מידת הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מדחיית בקשת הסיווג והאם מדובר בנזק מוכח.
טענה זו נשמעת לעיתים קרובות, ברי שכל פסילה עלולה להביא לנזק כלכלי לנאשם ולעיתים נזק זה מתעצם כאשר כלי הרכב מהווה כלי עבודה שמאפשר לנאשם יכולת תנועה חופשית או מקור פרנסה כמו נהג מונית , יחד עם זאת, נזק כלכלי לבדו אינו מצדיק סיוג ויש לבחון כל מקרה לנסיבותיו".