מערכת סימולטור
דרגו את המאמר |
|
שימוש במערכת סימולטור
מדי שנה גובה הקטל בדרכים בישראל מאות קורבנות ומותיר אחריו שובל של פצועים ומשפחות הרוסות. תאונות דרכים רבות נגרמות בשל מה שמכונה על ידי המשטרה – "הגורם האנושי". לא אחת, נגרמות תאונות הדרכים דווקא בגין נהיגה רשלנית של נהגים מקצועיים, הנמצאים על הכביש כחלק מעבודתם. לאחרונה, משרד התחבורה החל לבחון את הכנסתה של מערכת הדמיה מתוחכמת אשר מטרתה הינה לאבחן נהגים מקצועיים (מונית, משאית, אוטובוס) לגרום לתאונות דרכים.
מדובר במערכת הכוללת עשרה מבחנים ממוחשבים. מבחנים אלו בודקים את יכולת הקליטה של הנהג תחת לחץ, מהירות התגובה שלו, זיכרון, ריכוז, והתמצאות במצבים בלתי מוכרים. פתחי התוכנית טוענים כי מחקרים הראו לא אחת שניתן לנבות באמצעות המערכת באחוזי הצלחה גבוהים במיוחד (מעל 90% לטענת המפתחים). מדובר אפוא בהזדמנות ממשית לסייע במאבק בקטל בדרכים ובתאונות הדרכים בישראל.
פסיכולוגים קליניים רבים טוענים כי בדיקת האישיות אשר מבוצעת כיום על ידי משרד הבריאות איננה יכולה לנבא שום דבר מהותי לגבי הנבדק. חיצי הביקורת מופנים לא אחת בגין פסילה בשל אישיות דיכאונית, חיוך גמלוני, אי ידיעות גיאוגרפיות, חוסר בשלות מינית וכדומה. כמו כן, פסיכולוגים טוענים כי העובדה כי מערכת האכיפה באירופה חדלו להשתמש בשיטות אלו ועברו לעבוד עם הסימולאטור אומרת דרשני.
זאת ועוד, לאחרונה הוחלט על הכנסת השימוש במערכת לצה"ל, ובמסגרת הצבא אמורים להיבחן כאלף נהגים מקצועיים. גורמים בתחום מעריכים כי במידה והמערכת תצלח בצה"ל, ייתכן מאד כי היא תעבור מהר לשימוש במסגרות האזרחיות.