אגד תשלם פיצויים בעקבות עיכוב בזמני יציאת אוטובוסים
דרגו את המאמר |
|
אגד תשלם פיצויים על סך 30 אלף שקלים בעקבות עיכוב בזמני אוטובוסים
בית המשפט לתעבורה בירושלים קבע כי חברת אגד תישא בתשלום פיצויים על סך 30 אלף שקלים, בעקבות אוטובוס אשר לא יצא בזמן, ובשל כך מצאו עצמם הנוסעים מבזבזים את זמנם בהמתנה.
השופט קבע כי תחבורה ציבורית יעילה היא אינטרס ציבורי חשוב ויש להגן עליו. בהתאם לשרשרת ארוכה של פסיקה בעניין, זמנו של הציבור איננו הפקר ואין שום היתר לשום מסיע לזלזל בזמנם של הנוסעים, אפילו בדקה מזמנם.
התביעה הוגשה לבית המשפט לתעבורה על ידי אגף התנועה בירושלים בעקבות איחורים בזמנים בקו 400 הנוסע מתחנה המרכזית בבירה לגבעתיים. התביעה הוגשה בעקבות תלונה של נוסעת לגבי אוטובוס אגד אשר היה אמור לצאת בשעה 17:00 על פי לוח הזמנים, אך יצא לבסוף רק ב-17:13.
נהג הקו הגיע לעדות בבית המשפט וטען כי היה אמור לצאת בכלל ב-17:20 כאשר סדרן התחנה ביקש ממנו להגיע לרציף היות והאוטובוס אשר היה אמור לצאת לפניו לא יצא מסיבות אלו ואחרות.
השופט כתב בפסק הדין כי בישראל בחר המחוקק בשיטה של מתן קווי שירות מונופוליסטיים לחברות, על פי אזורים. בית המשפט ציין כי מכיוון שזו השיטה שנבחרה, נהגים שהפעילו קווי שירות ללא רישיון באזורים אלו נאלצו לשלם לקנסות של עשרות אלפי שקלים כל אחד. אי לכך, כפי שפועל בית המשפט בחומרה כלפי אלו המפעילים קווים שלא כחוק, אותה המידה צריכה להיות מול עיניו של השופט לגבי אלו שאינם עומדים בתנאי הרישיון אשר ניתן להם.
אגד טוענת - כאשר מפעילים אלפי קווים ביום קורות טעויות באופן טבעי
עורכת דינה של אגד טענה בפני בית המשפט כי מדובר בדרישה שקשה לעמוד בה. עוה"ד הסבירה כי מדובר בחברה המבצעת עשרות אלפי נסיעות בחודש ומיליוני נסיעות בשנה. לטענתה, היות ומדובר במקרים כה רבים, חריגות ותקלות קורות ואין אנו עוסקים במלאכי שרת כי אם בבני תמותה. אשר לכן, לטענתה של אגד, עונשים קשים לא יביאו לתוצאה המיוחלת אלא רק יפגעו בה ובעקיפין בציבור.
השופט קבע כי אין להסכים עם קביעה זו וההשקפה הנכונה צריכה להיות שהנסיעות תצאנה בזמנן וכמתוכנן באופן קבוע. השופטים אף הטעימו וסברו כי נסיעות אמורות לצאת במועדן, במיוחד מתחנת המוצא, שכן שם יכולה "אגד" לדאוג לכך אגב תכנון מוקדם. כמו כן, אם אכן ישנם מקרים חריגים, אין מנוס כי במקרים אלו תישא החברה בהוצאות ובתוצאות.
השופט עמד על חשיבותה של התחבורה הציבורית והרישיון הלאומי שהוענק לאגד כמונופול:
"המדיניות הרשמית הברורה וההגיונית היא כי ההקפדה על תנאי הרישיון היא אינטרס לאומי. שוב, מבחינה חברתית, עדיף כי יותר אנשים ישתמשו בתחבורה הציבורית מאשר בכלי רכבם הפרטי שימוש בתחבורה ציבורית מפחית את העומס בכבישים, ממעיט את זיהום האוויר והסביבה, מוריד את כמות תאונות הדרכים, ואין כמדומני חולק שעל החברה לעודד שימוש זה".