מי אחראי לנהיגה במשך שעות ארוכות של נהג שכיר?
דרגו את המאמר |
|
אחריות פלילית של בעל עסק בגין נהיגת עובד שכיר במשך שעות רבות
נהגים שכירים רבים העובדים בשליחויות, הובלות או הסעות, מוצאים עצמם על כבישי ישראל במשך שעות ארוכות ללא הפסקה. האם במקום בו הנהג מעורב בתאונת דרכים, קיימת לו עילה לטעון שנהיגתו על הכביש במשך שעות רבות ברציפות הייתה בגין פרנסתו? האם הנהג רשאי לטעון כי חשש למקום עבודתו ולכן "נאלץ" לנוהג כאשר הוא עייף?
סוגיה זו הונחה לפתחו של בית המשפט השלום לתעבורה, בעקבות תאונת דרכים בה היה מעורב נהג משאית שכיר. על פי כתב האישום, הנהג נתפס בכביש לאחר שנהג למעלה מ-12 שעות ללא הפסקה. הנהג הלין בפני השוטרים כי נאלץ לנהוג שעות כה ארוכות בגין עומס בעבודה והוראה מפורשת של המעסיק. לאחר חקירה בעניין זה, התברר בבית המשפט כי ההוראה לנהוג ביתר אכן נמסרה לנאשם על ידי מנהל בחברה בה עבד.
בפסק הדין נקבע כי במקום בו נהג שכיר הואשם בעבירה אשר המעביד היה מסוגל למנוע אותה, רובצת אחריות לא קטנה כל כתפי המעסיק. השופטים הכירו בכך שבמידה והיה הנאשם מסרב לנהוג שעות כה רבות, יכול להיות שהיה הוא מוצא את עצמו ללא עבודה וללא יכולת לפרנס את משפחתו וילדיו.
אחריותו של בעל הרכב או המעביד
על פי החוק, נהג משאית (רכב מעל 6 טון), בין אם הוא פרטי ובין אם הוא ציבורי, איננו מורשה לנסוע יותר מ-12 שעות ביממה. כמו כן, נהג זה אינו רשאי להסיע למעלה מ-11 נוסעים ולנסוע יותר למעלה מ-68 שעות בשבוע אחד.
בית המשפט קבע כי במקרים בהם נהג שכיר עובר על אחת מהוראות החוק הללו, והדבר נעשה בהוראת המעביד, יש להטיל אחריות פלילית גם על האחרון. החוק קובע בעניין זה כי בעל שליטה ברכב (או בעליו בפועל) חייב לפקח על הנעשה עם רכבו כאשר מדובר בעמית או עובד מטעמו.
על בעל הרכב מוטלת החובה לעשות כל שביכולתו על מנת למנוע ביצוע עבירות עם הרכב. במידה והוא איננו עומד בחובה זו, המוטלת עליו בכפוף למסגרת החוק, מסתכן הוא באחריות פלילית וקנס. דומה הדבר לאחריות של בעל עסק על עבירות פליליות המבצעים עובדיו ללא קשר לנהיגה ברכב.
הדין הפלילי חייב להגיע גם למעביד - עונש קל לנהג
השופטים ציינו כי העסקת נהגים שכירים במסגרת שעות ארוכה, ללא עמידה בתנאי החוק, הפכה בשנים האחרונות למכת מדינה. כמו כן, מיותר לציין את מלחמת החורמה שהכריזו בתי המשפט והערכאה המחוקקת על תאונת הדרכים. בפסק הדין נכתב כי לא ייתכן שנהג יפר חובה חקוקה רק משום שהוא חושש למקום עבודתו. אי לכך, מרבית האחריות חייבת לרבוץ לפתחו של המעסיק, קבעו השופטים.
"המדיניות הנכונה צריכה להיות העמדה לדין פלילי של המעסיקים ולא של הנהג השכיר.
כשמדובר על נהג משאית שכיר, מן הראוי שהתביעה תעמיד לדין בראש ובראשונה את המעסיק, ובמקרה של חברה - את המנהל האחראי בחברה", נכתב בגזר הדין.