האם סיוע להפקרה לאחר תאונת פגע וברח יוגדר כעבירה בחקיקה?
דרגו את המאמר |
|
סיוע להפקרה – האם גם נוסעים ברכב?
על פי נתוני עמותת אור ירוק, אשר נאבקת לשינוי תרבות הנהיגה בישראל, מאז שנת 2000 נפגעו במדינה כ-11,000 בני אדם בתאונות פגע וברח. מדובר במספרים מדאיגים ביותר של כשלושה אנשים בממוצע ביום. מדי שנה, כ-20 נפגעי תאונות פגע וברח מוצאים את מותם בעקבות התאונה.
לאחרונה, העמידה תאונת פגע וברח מזעזעת, אשר הביאה למותה של צעירה תל אביבית ולפציעתה של חברתה, את מערכת המשפט הישראלית במבחן של ממש.
ראשית, בית המשפט נדרש להכריע בין גרסאותיהם הסותרות של שני הנאשמים לגבי זהות הנהג ברכב. שנית, סוגיית העונש הייתה אף היא עניין הנתון לפרשנות רחבה. ההד התקשורתי בעקבות התאונה העלה לסדר היום שאלות מורכבות בעניין רוחבה של עבירת ההפקרה.
האם גם הנוסע אחראי?
מהי עבירת ההפקרה והאם ניתן להרשיע אדם בהפקרה גם כאשר הוא לא ישב ליד ההגה ולא היה הנהג האשם בתאונה? כעת, הצעת חוק אשר הגיש ח"כ משה מטלון (ישראל ביתינו), מבקשת להעניק לשאלה זו תשובה חקיקתית. מטלון מעניק למעשה מענה לפסק דינו של בית המשפט העליון אשר ניתן לאחר התאונה בתל אביב ובו פנו השופטים אל המחוקק בכוונה כי תוסדר סוגיה זו בחקיקה ברורה ונהירה.
"יבוא המחוקק ויאמר את דברו במפורש אם הוא מבקש להרחיב את תחולת עבירת ההפקרה גם על הנוסעים ברכב, ואם כן, באילו סייגים ובאילו תנאים", כתב בפסק דין זה השופט עמית.
על פי הצעת החוק, בתי המשפט יהיו מחוייבים להטיל גם על נוסעים ברכב מאסר בפועל כאשר הם מעורבים בתאונת פגע וברח. בהצעה נכתב כי יש להטיל אחריות גם על נוסעים ברכב אשר הינם מעל גיל 18 וזאת כאשר הם אינם פועלים באופן סביר בכדי לעצור את הרכב.
נוסעים אלו יהיו צפויים, לפי הצעת החוק, לעונשי מאסר של עד שבע שנים. ההערכות במליאת הכנסת הן כי הצעת החוק תזכה לתמיכה רחבה ביותר מצד הממשלה. גורמים במערכת המשפט גורסים כי שר המשפטים ופרקליט המדינה יתמכו בהצעה בפה מלא, ואיתם גם בכירים נוספים במשרד המשפטים וחברי וועדת השרים לענייני חקיקה.
ח"כ מטלון טוען כי תאונות דרכים עלולות לקרות כאשר החלק של ה"פגע" בתאונה איננו תמיד באשמת הנהג או הנוסעים. עם זאת, כאשר ל"פגע" מצטרף "ברח", מדובר בהפקרה של אדם לדמם, לעיתים למותו. בדברי ההסבר להצעת החוק כתב מטלון כי נכון וראוי להטיל גם אשמה על נוסעים בגירים ברכב אשר היו יכולים להביא לעצירת הרכב בכדי לסייע לפצוע ולקרוא לעזרה רפואית עבורו.
לעיתים, טוען ח"כ מטלון, הנהג הפוגע נכנס להלם תפקודי ונמלט על נפשו מבלי לחשוב לעומק על חומרת מעשיו. אי לכך, חלוקת האחריות בעניין זה גם על הנוסעים ברכב יכולה לסייע בעניין זה.
ח"כ מטלון מוסיף ומתמודד עם הביקורת אשר מופנית כלפי הצעת החוק מצד משפטנים הסבורים כי ההצעה לא תפעל ביעילות כנגד עבריינים ולא תרתיע מביצוע עבירות הפקרה בעתיד. לדידו, יש לנסות את החוק המחמיר מחד, ומאידך כל הגברת הרתעה וענישה בתחום תאונות הדרכים, הרי זה מבורך.