אי מתן זכות קדימה
דרגו את המאמר |
|
התקבלו 5 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
אי מתן זכות קדימה נחשבת לאחת עבירות התנועה הנפוצות בישראל. מדי יום, כמעט כל נהג על הכביש נחשף בצורה כזו או אחרת לעבירת אי מתן זכות קדימה. במרבית המקרים, מדובר בעבירה אשר לא תגרום אלא לכעס והתרגזות מצד המשתמשים בדרך. עם זאת, לא אחת עסקינן בעבירה מסוכנת הפוגעת בגוף וברכוש.
על פי נתונים אשר פורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כשמונה חודשים, ב-30% מתאונות הדרכים בישראל מעורבת עבירת אי מתן זכות קדימה (לשם ההשוואה – רק ב-5% מתאונת הדרכים הייתה מעורבת "מהירות מופרזת").
[%Psakdin%]
כפי שניתן לראות, אי מתן זכות קדימה עלול לגרום גם לנזקים של ממש, ובמקרים מסוימים – אף למוות. לדוגמא, במאי האחרון מצא הולך רגל בן כ-80 מקריית אתא את מותו בכביש, וזאת כתוצאה מפגיעה של רכב אשר לא נתן זכות קדימה לחצייתו את הרחוב. הולך הרגל הובהל לבית החולים רמב"ם בחיפה ומת מפצעיו בהמשך. באותו היום, כמה שעות קודם לכן, נהרגה בחיפה קשישה בת 84 בגין אי מתן זכות קדימה במעבר חצייה בעיר. הפוגע, נהג בן 20 מחולון, עוכב לחקירה.
זכות קדימה יכולה להיות מסומנת על ידי תמרור או על ידי חוקי התנועה לפני תקנות התעבורה. במידה ומדובר בזכות קדימה על פי תמרור, עסקינן בשני תמרורים – תמרור עצור ותמרור זכות קדימה. ההבדל בין התמרורים הנ"ל הוא כי תמרור עצור מחייב עצירה מוחלטת של הרכב, בכל מקרה, וללא קשר למתרחש בצומת. לעומת זאת, תמרור זכות קדימה מורה על האטה "בלבד" ו"עצירה במידת הצורך". ישנם מספר מקרים בהם יש לתת זכות קדימה גם כאשר לא הוצב אחד מן התמרורים הנ"ל:
- במידה ומתקרבים לצומת (או לדרך) מספר רכבים, כל רכב ייתן זכות קדימה לרכב אשר מגיע מימין אליו.
- רכב אשר התקרב לצומת והוא מעוניין לפנות שמאלה או לבצע פניית פרסה, ייתן זכות קדימה לרכבים הבאים ממולו ואשר נמצאים בצומת או קרוב אליה.
- רכב אשר יוצא מרכב עפר לרכב סלולה, ייתן תמיד זכות קדימה לרכב הנוסע בדרך הסלולה.
- כנ"ל לגבי רכב אשר יוצא מחצרים, גישה לבית, תחנת שירות, תחנת דלק, מקום חניה וכדומה.
- במידה ורכב מתקרב לצומת בה קיים רמזור, מוטל על הנהג לציין לאורות הרמזור. במידה ודולק ברמזור אור צהוב מהבהב, מוטל על הנהג להאט ואף לעצור את רכבו במידת הצורך. יצוין כי במקרים אלה, פעמים רבות ישנם תמרורים הצמודים לרמזורים ואשר מציינים למי נתונה זכות הקדימה.
- נהג אשר נתיב נסיעתו הסתיים צריך לתת זכות קדימה לרכבים בנתיב אליו הוא מבקש להשתלב.
- נהג לא ייכנס לצומת גם אם תמרור או רמזור מתירים זאת, וזאת כאשר הוא יודע שכניסתו לצומת עלולה ליצור הפרעה לתנועה.
- הולכי רגל במעבר חציה – נהגים מחויבים לתת זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה ולאפשר לאחרונים לחצות את המעבר בבטחה. במידת הצורך, מוטל על הנהגים לעצור את רכביהם לפני מעבר החצייה.
אי מתן זכות קדימה הינה עבירת תעבורה אשר יכולה לבסס כתב אישום לבדה או להיות מצורפת לעבירות נוספות. לדוגמא, ניתן לתת דו"ח לנהג אשר לא עצר בעצור, גם אם לא התרחשה תאונה ואף אם לא הופרה זכות הקדימה (בפועל) של רכב אחר. כמו כן, מיותר לציין כי אי מתן זכות קדימה מהווה בסיס לתאונות דרכים רבים ולא אחת העבירה הנ"ל מיוחסת כנגד נאשמים אשר היו מעורבים בתאונות.
העונש בגין אי מתן זכות קדימה יכול להיות קנס, פסילה, ואף מאסר בפועל. גזר הדין תלוי אפוא בנסיבות המקרה ובתוצאותיו. לדוגמא, נהג אשר לא נתן זכות קדימה וגרם לנזקים ברכוש בלבד, יתמודד ככל הנראה עם קנס ונקודות. לעומת זאת, במידה ואי מתן זכות הקדימה גרמה לפציעות גוף (או חס וחלילה למוות), העונש יהיה חמור בהתאם. לאמור, ענישה בגין אי מתן זכות קדימה איננה אחידה והיא משתנה בהתאם לנסיבות ספציפיות הקשורות למקרה הנדון. אי לכך, מומלץ לפנות במקרים אלה לקבלת ייעוץ משפטי.
לסיכום,
בעקבות "הפופולאריות" של אי מתן זכות הקדימה בכבישי ישראל, כתבי אישום רבים מוגשים כנגד נהגים בגין עבירה זו. כפי שצוין לעיל, מדובר בעבירה אשר "מעטרת" גם כתבי אישום לצד עבירות נוספות כגון גרימת תאונת דרכים, מהירות מופרזת, נהיגה בשכרות וכדומה. חשוב לציין כי לעיתים ניתן לכפור באי מתן זכות הקדימה וזאת על בסיס נסיבות המקרה והסיטואציה. לדוגמא, תמרור מוסתר, התפרצות לכביש וכדומה. במקרים כגון דא, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מטעמכם העוסק בדיני התעבורה.