חגורת בטיחות ותאונות דרכים - סטטיסטיקה משנת 2011
דרגו את המאמר |
|
כ-44 אנשים בממוצע נהרגים בישראל מדי שנה בגין אי חגורת חגורות בטיחות
ביום שבת לפני כשבועיים (21.12) נהרג בתאונת דרכים אברהם סבטנו ז"ל. סבטנו נהרג כאשר הועף מרכבו וזאת לאחר שלא חגר חגורת בטיחות. מומחים אשר הגיעו לזירת האירוע סבורים כי חגורת הבטיחות הייתה מצילה את חייו של סבטנו, שוטר משמר הגבול אשר היה בן 19 במותו.
על פי מחקר של עמותת "אור ירוק", כ-44 ישראלים נהרגים מדי שנה בגין אי הקפדה על חגירת חגורות בטיחות. המחקר, אשר כלל נתונים לגבי הרוגי תאונות דרכים בין השנים 2003-2010, ואשר התבסס על נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קובע כי בשבע השנים הנ"ל נהרגו 354 ישראלים לא חגורים בתאונות דרכים. כ-33% מההרוגים היו צעירים בגילאי 15-24 וכ-12.5% מהם היו ילדים (בני 0-14, אשר לא היו חגורים או רתומים במושבי בטיחות מתאימים).
[%Psakdin%]
מדי שנה, נהרגים חמישה ילדים בממוצע בתאונות דרכים, בגין נסיבות אלה. עמותת "אור ירוק" מציינת כי חלה עלייה משמעותי במספר הילדים הלא חגורים במושב האחורי בשנת 2010. העמותה עמדה על כך שקיים הבדל של ממש בנורמת החגירה בתוך העיר ומחוצה לה. בעוד שרק 64% מהנוסעים מאחור בתוך העיר חוגרים חגורת בטיחות, 72% מהנוסעים במושבים האחוריים בנסיעות הבין עירוניות מקפידים על חגירת החגורה.
בעמותת "אור ירוק" סבורים כי הפערים בין הנסיעות העירוניות לבין-עירוניות יונקים מהתפיסה השגויה כי נסיעה בתוך העיר, במהירות נמוכה, איננה מסוכנת כנסיעה בכביש מהיר. כאשר הנתונים מפולגים לפי ערים, נראה כי בירת ישראל לוקחת את הבכורה המפוקפקת במחקר. בין השנים 2003-2011 נפגעו בירושלים כ-1,150 בני אדם בתאונות דרכים בגין אי חגורת חגורות בטיחות. זאת לעומת מספרים נמוכים בהרבה בערים אחרות כגון תל אביב (460 נפגעים), חיפה (341), ב"ש (244) ונתניה (214 נפגעים).
במגזר הערבי – הבעיה החמורה ביותר
במגזר הערבי מדובר ב"מכה של ממש". כמעט מחצית מההרוגים בתאונות הדרכים בין השנים 2003-2010, בגין אי חגירת חגורות בטיחות, השתייכו למגזר הערבי. לא זו אף זו – 77% מהפעוטות אשר נפגעו בגין אי רתימתם במושבי בטיחות השתייכו למגזר זה. על פי המחקר – אחד מכל חמישה נהגים ערבים איננו מקפיד על חגירת חגורת בטיחות, ושלושה מכל עשרה נוסעים מפר אף הוא הוראת חוק זו.