עמותת ``אור ירוק``: סנקציית השבתת רכבים ל-30 ימים - יעילה ומרתיעה
דרגו את המאמר |
|
עמותת "אור ירוק" טוענת, ממחקר אשר נערך על ידה באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, כי מרבית הנהגים בישראל סבורים שהשבתת רכבים בגין עבירות תנועה מרתיעה מפני ביצוע עבירות. על פי הנתונים, אשר הוצגו בהודעה לעיתונות מטעם העמותה, כ-60% מהנהגים סבורים כי השבתת רכב ל-30 ימים הינה אלמנט מרתיע מפני ביצוע עבירות תנועה.
[%Psakdin%]
יצוין כי כ-40% מהנשאלים הודו כי הם כלל לא ידעו על סמכותה של המשטרה להחרים לאלתר רכב בעקבות ביצוע עבירות תנועה חמורות. הנשאלים נשאלו אודות עבירות נוספות (מלבד העבירות הקיימות) אשר בגינן, לדעתם, יש להחרים רכבים ל-30 ימים. התשובות המובילות היו נסיעה בחופי הים (66%) ונסיעה עם ילד לא חגור (61%).
מנכ"ל עמותת "אור ירוק", שמואל אבואב, אמר כי ניתן לראות מנתוני הסקר שהסנקציה המאפשרת למשטרה להורות לאלתר על החמרת רכבים הינה "סנקציה מרתיעה שיכולה לצמצם את היקף עבירות התנועה". לדבריו, "על המשטרה להגביר את החרמת הרכבים בגין ביצוע עבירות תנועה חמורות, קל וחומר כאשר עסקינן בסיכון חיי אדם".
בהתפלגות הסקר על פני אזורים שונים, ניתן היה לראות הבדל משמעותי בין אזור המרכז לאזור הדרום. בעוד שבאזור השרון טענו 71% מהנשאלים כי החרמת רכב הינה סנקציה מרתיעה מפני עבירת עבירות תנועה חמורות, רק 51% מהנשאלים באזור הדרום הסכימו עם הנחה זו.
התקנה - משנת 2006
התקנה אשר מאפשרת את החרמתם המיידית של רכבים בגין עבירות תנועה חמורות נכנסה לתוקפה לפני כשש שנים, ביוני 2006. על פי תקנה זו, בסמכותו של קצין משטרה להשבית רכב בגין ביצוע עבירות תנועה, וזאת במסגרת המאבק הכולל בתאונות הדרכים ובתור "אמצעי ענישה נוסף". כיום, העבירות אשר בגינן ניתן להחרים רכב ל-30 ימים הן:
- נהיגה בשכרות.
- נהיגה עם רישיון אשר אינו בתוקף.
- הסעת נוסעים בניגוד לחוק.
- מעורבות בתאונת פגע וברח.
- נהיגה בזמן פסילה.
- נהיגת נהג חדש ללא מלווה או תוך כדי הסעת נוסעים מעל למותר.
- נהיגה תחת השפעת סמים.
- הובלת מטען בעומס יתר.
- אי ציות לתקנות שעות עבודה ומנוחה.
מעמותת "אור ירוק" נמסר כי מדובר במחקר אשר מטרתו הייתה לבחון את יעילות התקנה הנ"ל, שש שנים מאז כניסתה לתוקף. כמו כן, בעמותת "אור ירוק" מוסיפים כי מחקרים אשר נערכו בתחום הצביעו על יכולתה של הסנקציה להפחית - הלכה למעשה - את מספר עבירות התנועה בכבישי ישראל. על פי נתונים אשר נאספו על ידי העמותה, נטען כי נהגים אשר רכבם הושבת ביצעו פחות עבירות תנועה בשנה שלאחר ההשבתה לעומת נהגים אשר רכבם לא הושבת. כמו כן, מוסיפים בעמותה, ניתן לראות בבירור את השפעתה ההרתעתית של הסנקציה לפי נתוני הסקר הנוכחי.