נהג מונית עקף לפני מעבר חציה וגרם לתאונת דרכים - האם גרימת מוות ברשלנות?
דרגו את המאמר |
|
הרשעת נהג מונית שדרס ילד בגרימת מוות ברשלנות
ת"פ 1671-07-10
נהגי מוניות הינם נהגים אשר נמצאים "על הכביש" במרבית שעות היום (או הלילה). חרף היותם נהגים מקצועיים ומנוסים, השעות הרבות על הכביש מציבות את הנהגים הללו ב"קבוצת סיכון" בכל הקשור לביצוע עבירות תנועה ו/או גרימת תאונות דרכים. להלן דוגמא למקרה בו נהג מונית אשר דרס נער הורשע בגרימת מוות ברשלנות. נהג המונית במקרה דנן דרס ילד אשר חצה כביש בדרום הארץ במעבר חצייה. כנגד האחרון הוגש כתב אישום אשר ייחס לו עבירת הריגה. בסופו של היום, הנהג הורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות.
האירוע נשוא כתב האישום התרחש במרץ 2010 באופקים. הנאשם נסע במוניתו מאחורי רכב פרטי מסוג מיצובישי. הרכב הפרטי עצר לפני מעבר חצייה וזאת על מנת לאפשר מעבר שני ילדים אשר היו רכובים על אופניים. חרף כך, הנאשם לא עצר אחרי המיצובישי והחליט לעקוף אותה מימין. בעקבות מהלך זה, רכבו פגע בילדים והם נחבלו באופן קשה. אחד הילדים נפטר לאחר שלושה ימים מפצעיו בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע.
[%Psakdin%]
אחת המחלוקות העיקריות בין הנאשם לבין המדינה הייתה בנוגע לנסיבות התאונה. בית המשפט נדרש אפוא להכריע בין חוות דעתו של הבוחן המשטרתי, לבין חוות דעת מטעם הנאשם שנערכה על ידי בוחן פרטי. בית המשפט קיבל את עדותו של הבוחן המשטרתי באופן מוחלט, ודחה את חוות הדעת הפרטית בקובעו כי היא הייתה "חסרת כל בסיס". בהכרעת הדין נקבע כי הנאשם נהג בחוסר זהירות, עקף לפני מעבר חצייה, לא האט כחוק ופגע בילדים חסרי ההגנה.
הריגה או גרימת מוות ברשלנות?
כעת, בית המשפט נדרש לבחון האם מדובר ב"הריגה" (כפי שיוחס לנאשם בכתב האישום) או "גרימת מוות ברשלנות". השופט, אליהו ביתן, עמד ארוכות על ההבדל בין שתי העבירות הנ"ל ומצא לנכון להרשיע את הנאשם "רק" בגרימת מוות ברשלנות. הסיבה לכך הייתה בעיקר "העדר מודעותו" של הנאשם לתוצאות מהלכיו. השופט ציין כי כאשר הנאשם התקרב למעבר החצייה הוא לא היה מודע לכך שהתנהגותו עלולה לגרום למוות. בהכרעת הדין נקבע עוד כי הנהג היה פועל אחרת במידה והוא היה מודע לסכנה שנהיגתו.
"הנאשם לא שיער כי הוא נוהג בצורה מסכנת חיים, והוא לא חיבר בין הנתונים השונים", נקבע בהכרעת הדין, "למעשה, הוא הופתע באופן מוחלט מהימצאותם של הילדים על מעבר החצייה ולאחר שהוא הבחין בחלק הקדמי של האופניים במעבר החצייה הוא עשה כל שביכולתו על מנת למנוע את התאונה".