www.what2do.co.il

רגליות ייצוב במשאית לא ננעלו - הנהג הורשע בגרימת תאונת דרכים

דרגו את המאמר

רגליות ייצוב במשאית לא ננעלו - הנהג הורשע בגרימת תאונת דרכים

רגלית משאית השתחררה במהלך נסיעה - האם בגין רשלנות נהג?


תד (י-ם) 7544-08-11‏


האם תאונת דרכים אשר במסגרתה רגלית מתוך משאית פגעה בחמישה הולכי רגל, התרחשה בגין רשלנות מצידו של נהג הרכב? האם מדובר ברשלנות הנהג או שמא אין להרשיע את האחרון בגרימת תאונת דרכים? סוגיה אשר זהו עניינה הונחה לפתחו של בית המשפט לתעבורה בירושלים.


כלי הרכב במקרה דנן היה משאית אשר משמשת גם בתור מנוף נייד. מטבע הדברים, כאשר המנוף עולה אל על, ומתנדנד באוויר, המשאית עלולה לאבד את שיווי משקלה. אי לכך, הותקנו על המשאית שתי רגליות אשר נועדו לייצב אותה. הרגליות אינן חלק מהרכיבים המשפיעים על תנועת המשאית והם הותקנו עליה לא על ידי היצרן המקורי של הרכב. התאונה במקרה הנ"ל התרחשה כאשר אחת הרגליות נפתחה באופן מקרי תוך כדי נסיעה. נהג המשאית, אשר הוגש כנגדו כתב האישום, נסע ברכב בספטמבר 2009. בשלב מסוים, אחת הרגליות של המשאית נפתחה ובלטה לצד המשאית. כתוצאה מכך נפגעו חמישה הולכי רגל אשר הלכו לתומם על שולי הכביש המשמשים להליכה. להולכי הרגל נגרמו פגיעות חמורות, והשופט אף ציין כי רק בנס התאונה לא גרמה גם לאובדן חיי אדם.


הרגלית השתחררה בעקבות אי נעילתה


הצדדים לא היו חלוקים בקשר לעובדה שהרגלית אכן השתחררה מהמשאית. עם זאת, עלתה השאלה האם הנאשם היה צריך להיות אחראי למחדל, אם לאו. בעניין זה, הבוחן המשטרתי קבע כי הרגלית השתחררה משום שהיא לא הייתה נצורה. המהנדס מטעם הנאשם העיד אף הוא כי "ככל הנראה, ידית האבטחה של הרגלית הייתה במצב פתוח". הבוחן העריך כי הידית לא הייתה נצורה משום שמי שעשה בה שימוש אחרון, לא דאג לדחוף אותה עד הסוף. לדבריו, במקרים כגון דא, כל תזוזה קטנה או סיבוב עדין היו יכולים לשחרר את הרגלית. בית המשפט, בהתבסס על הטענות הנ"ל, קבע כי הנאשם נסע כאשר הידית של הנצרה לא הייתה נעולה, והוא אף לא בדק את הידית טרם עלייתו למשאית.

 

[%Psakdin%]


הנאשם ניסה לטעון כי הוא לא היה אחראי לקרות התאונה. לדבריו, הרשות המפקחת בישראל לא פעלה בהתאם להוראות התקן האירופאי ולא אישרה את המשאית רק בכפוף לשני התקני נעילה לכל מייצב. בית המשפט קבע כי אין לקבל את טענות הנאשם. נקבע כי מדובר בסוגיה אשר לא קיים לגביה תקן ישראלי והמצב הוא "מצב ביניים טרם קבלת התקנים האירופיים". כמו כן, הודגש כי גם אם ההתקן היה שגוי וקל מדי, עדיין הנאשם התרשל כאשר נסע עם רגלית פתוחה. נקבע כי סוגיית ההתקן האירופאי לא הייתה יכולה להשפיע על הרשעתו של הנאשם אלא לכל היותר על שיקולי הענישה כנגדו.


האם הוכח שהנאשם השאיר את נצרת הידית פתוחה?


הנאשם הציג טענה נוספת. לדבריו, לא הייתה כל הוכחה כי דווקא הוא היה זה אשר השאיר את נצרת הידית במצב פתוח. לדבריו, לא הייתה כלפיו חובה לבדוק את הנצרה, לא על בסיס הוראה חוקית המחייבת לעשות כן, ולא מכוח תקנת תעבורה כלשהי. הודגש כי גם התביעה לא הוכיחה חובה חוקית כאמור. הנאשם ביקש להפנות בכך לפסק דין אשר ניתן בסוגיה דומה על ידי השופט חשין שקבע כי "אין כל ספק שכאשר הדין איננה קובע חובה מפורשת המוטלת על אדם, עבירת מחדל לא תקים חבות כלפי האחרון בגין מחדל שחדל". טענותיו הנ"ל של הנאשם נדחו אף הן בבית המשפט לתעבורה. נקבע כי האחרון התנהל באופן רשלני וזאת משום שהוא הכיר את הפוטנציאל המסוכן שיש לרכב כבד הנוסע עם רגלית פתוחה.


בית המשפט ציין כי סעיף 326 לחוק העונשין קובע שקיימות חובות על ממונה על דבר שיש בו סכנה. על פי סעיף זה, אדם אשר ממונה על דבר מסוכן צריך לנקוט במידה סבירה של קפידה וזהירות על מנת למנוע סכנה. אי קיום החובה הנ"ל יכול להביא, על פי החוק, להכרה בכך שהאחרון "גרם לתוצאות שנגרמו מחמת הפרת חובתו". הלכה פסוקה היא כי משאית הינה "רכב מסוכן מעצם טבעו אשר מחייב את בעליו לנקוט משנה זהירות בעת הנסיעה בו". "היה די בהוראות החיקוק והיצרן הנ"ל על מנת להגיע למסקנה שהנאשם התרשל בהתנהגותו", נכתב בהכרעת הדין.
 

להפניית שאלה או תגובה בנושא ליחצו כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

תאונת דרכים קטלנית

כיצד מתמודדים עם גרימת תאונת דרכים קטלנית? האם ניתן להגיע לזיכוי בבית המשפט? מהו העונש אשר יוטל על נהג שמעורב בתאונת דרכים קטלנית? 

גרימת מוות ברשלנות, מה הדין?

מה העונש במקרה של עבירת גרימת מוות ברשלנות ע"פ סעיף 64 לפקודת התעבורה? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין לתעבורה ... 

זיכוי בבית המשפט: תאונת פגע וברח

בית המשפט קבע כי יש לזכות אדם אשר הוגש כנגדו כתב אישום בגין מעורבות בתאונת פגע וברח, וזאת משום שלא הוכח כנדרש שאכן רכבו היה מעורב בתאונה... 

זיכוי נהג מפגיעה בהולך רגל במעבר חציה בגין רשלנות הולך הרגל

הולך רגל אשר נכנס למעבר חציה באופן רשלני הביא לכך כי הנהג אשר פגע בו לא הורשע בבית המשפט לתעבורה... 

דריסה למוות של הולכי רגל - הרשעה בהריגה ומאסר בפועל

נהג דרס למוות שני הולכי רגל במעבר חצייה. בית המשפט הרשיע את הנהג בעבירת הריגה ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר בפועל. כמו כן, רישיון הנהיגה שלו נשלל ל-15 שנה... 

גרימת מוות בתאונה - גזר דין לנהג נורמיטבי אשר גרם למוות בתאונה

מהם השיקולים אשר מנחים את בית המשפט בבואו לגזור עונש על אישה נורמיטיבית בעלת עבר של נהיגה זהירה, אשר ברגע אחד של רשלנות גרם למוות בתאונה? 

מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה

אנשים רבים מבצעים מדי יום עבירות תעבורה, חלקן חמורות המביאות את הנהגים הסוררים בפני שופט. האם יש להורות על מעצר עד תום ההליכים כאשר מדובר בעבירות תעבורה? 

פסילת רישיון נהיגה לאחר תאונת דרכים קטלנית - תיקון 78 לפקודת התעבורה

האם רישיון נהיגה ייפסל עד תום ההליכים כאשר הנהג הנאשם היה מעורב בתאונה קטלנית בה קיפח אדם את חייו? 

תאונת דרכים קטלנית - הרשעה בהריגה בעקבות נהיגה בשכרות וחציית רמזור אדום

בתאונת דרכים קטלנית ברעננה נהרג נהג אשר התנגש בו רכב שחצה באדום. האם חצייה באדום, בצירוף עם נהיגה בשכרות, מהווה עילה להרשעה בעבירת הריגה? 

שלילת רישיון של נהג משאית לאחר תאונה קטלנית

תאונת הדרכים בערבה - בית המשפט הורה על שלילת רישיונו של נהג המשאית הבדואי... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.