עומס עצום בבית המשפט לתעבורה בישראל - 54,000 תיקים ממתינים לטיפול
דרגו את המאמר |
|
עומס עצום על בתי המשפט לתעבורה - דו"ח של עמותת "אור ירוק"
נהגים אשר הוגש כנגדם כתב אישום בגין ביצוע עבירות תנועה יודעים כי פעמים רבות הדיון בתיק מתארך עד למאד. אין ספק כי העול הכרוך בניהול משפט תעבורה, הן מבחינת כלכלית והן מבחינה אישית, עלול להיות כבד. כמו כן, פעמים רבות רישיון הנהיגה של הנאשם נפסל עד לתום ההליכים והוא נאלץ להיות פסול מנהיגה במשך תקופה ארוכה. תחושות "סחבת" אלה מקבלות אישוש מממצאי מחקר שנערך בתחום על ידי עמותת "אור ירוק".
עמותת "אור ירוק" מפרסמת הבוקר (4.9) ממצאים של מחקר שנערך על ידה בנוגע להצטברותם הגדולה של תיקי תעבורה בבתי המשפט ברחבי הארץ. על פי הפרסומים, המבוססים על נתוני בתי המשפט לתעבורה, כ-54,000 תיקים משפטיים בסוגיות תעבורה עומדים ותלויים בבתי המשפט השונים ואלה לא מצליחים לעמוד בקצב.
[%Psakdin%]
נטען כי בין השנים 2010-2011 חלה ירידה משמעותית של כ-12% במצבור התיקים אשר המתינו בבתי המשפט לתעבורה לטיפול. על פי נתוני "אור ירוק", בית המשפט לתעבורה העמוס ביותר הינו בית המשפט לתעבורה בחיפה. בבית משפט זה ממתינים לטיפול כ-13,500 תיקים (25% מכלל התיקים במדינה). בית המשפט לתעבורה בתל אביב צריך אף הוא לדון במספר רב של תיקי תעבורה - כ-12,800 תיקים. אחריהם ברשימה עומדים בגאווה מחוז דרום עם כ-8,100 תיקים (15% מכלל התיקים), מחוז ירושלים עם כ-3,700 תיקי תעבורה ומחוז הצפון בו ממתינים כ-9,300 תיקים לטיפול.
"העיכוב הקשה בטיפול בתיקי תעבורה בבתי המשפט לתעבורה ברחבי הארץ ניכר בעיקר באזור תל אביב וחיפה, אך מדובר בתופעה כלל ארצית. אין כל ספק כי כל אימת שעברייני תעבורה ממשיכים לנהוג כתמול שלשום, מבלי שנערך דיון בעבירות המיוחסות להם, ומבלי שהם מורדים מהכביש באמצעות פסילה משמעותית, כל המשתמשים בדרך נמצאים בסכנה", מתריעים בעמותת "אור ירוק".
שמואל אבואב, מנכ"ל העמותה, מוסיף ואומר, "המדינה חייבת לפעול באופן בהול להגדלת מספר השופטים בבתי המשפט לתעבורה וזאת על מנת להביא לקיצור משמעותי של זמן ההמתנה בישראל למשפט תעבורה". אבואב טוען עוד כי ככל ששופטי התעבורה יוכלו להתייחס לכל מקרה לגופו, כך יקטן באופן משמעותי מספרן של עסקאות הטיעון המקלות.