נהג מונית ירצה מאסר מאחורי סורג ובריח בגין תאונת דרכים קטלנית
דרגו את המאמר |
|
פסילה למשך שנים לנהג מונית שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית
תאונות דרכים קטלניות גורמות למותם של מאות ישראלים בשנה. המאבק בקטל בדרכים נחשב לאחת המשימות הקשות והחשובות המונחות לפתחה של החברה הישראלית. פעמים רבות, הנהגים הפוגעים הינם נהגים מקצועיים הנמצאים שעות ארוכות על הכביש (נהגי מוניות, נהגי אוטובוסים, מובילים וכדומה). ברור אפוא כי הטלת עונש חמור של פסילה על נהג מקצועי בגין מעורבות בתאונת דרכים הינו עונש קשה אשר עלולות להיות לו השלכות הרות גורל על עתידו הכלכלי של הנהג (וכפועל יוצא מכך - על פרנסתה של משפחתו). עם זאת, לעיתים לא יהיה מנוס מהטלת עונש של מאסר בפועל על נהג מקצועי שגרם לתאונה קטלנית. להלן דוגמא למקרה כאמור.
[%Psakdin%]
מדובר בגזר דין שניתן כנגד נהג מונית אשר הורשע בכך שגרם למותו ברשלנות של נער רכוב על אופניים באופקים. בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר על האחרון שמונה חודשי מאסר בפועל ושמונה שנות פסילה. מדובר אפוא גם במאסר מאחורי סורג ובריח, וגם בפסילה משמעותית (השומטת למעשה את הקרקע תחת יכולתו של הנאשם להתפרנס מנהיגה).
נהיגה רשלנית והרשעה בהריגה
התאונה הטראגית אירעה לפני כשנתיים, במרץ 2010. הנאשם נסע עם מוניתו באופקים כאשר המנוח (בן 11) וחברו רכבו על אופניים באזור. בשלב מסוים, בעקבות אי מתן זכות קדימה, המונית פגעה במנוח. יודגש כי הפגיעה הייתה במעבר חצייה. מעברי חצייה הוגדרו פעמים רבות בפסיקה כממלכתם של הולכי הרגל. דהיינו, במקרים בהם נהג פוגע בהולך רגל במעבר חצייה (ורוכב אופניים לעניין זה הינו כהולך רגל), הרי שברובם המוחלט של המקרים מדובר באשמתו הבלעדית של הנהג. יודגש כי אשמתם של נהגים בגין תאונות קטלניות במעבר חצייה איננה מתבטלת גם כאשר הולך הרגל "התפרץ לכביש" (וזאת אלא במקרים חריגים במיוחד).
במקרה הנ"ל, רוכב האופניים נפגע מהמונית וכתוצאה מכך הוא נפצע באורח קשה. הוא פונה לבית החולים ונפטר מפצעיו לאחר מכן. המדינה הגישה כנגד נהג המונית כתב אישום חמור אשר ייחס לו הריגה. דהיינו, נטען כי נהיגתו הייתה כה רשלנית עד כי הוא ידע בבירור מה עלולות להיות תוצאותיה.
מנגד, עורכי דין של הנאשם ביקשו להמיר את העבירה לגרימת מוות ברשלנות. בסופו של היום, בית המשפט הרשיע את הנאשם, "רק" בגרימת מוות ברשלנות. יודגש כי מדובר בעבירה אשר העונש בגינה נמוך באופן משמעותי מהעונש בגין הריגה. הסנגור ביקש להשית על מרשו עונש לריצוי בעבודות שירות, ולהימנע מגזירת מאסר בפועל. הודגשו נסיבותיו האישיות של הנאשם וההשפעה הקשה אשר הייתה עלולה להיות לגזר הדין על משפחתו. מנגד, המדינה ביקשה להחמיר עם הנאשם וזאת על מנת להוציא מסר מרתיע מבית המשפט כלפי נהגים רשלניים.
האב מביע מורת רוח מ"קלות העונש"
השופט, אליהו ביתן, התייחס בגזר דינו לסבל הכבד אשר נפל על משפחתו של המנוח לאחר התאונה. "הסבל והצער של ההורים ואחי המנוח", כתב ביתן, "היה קשה מנשוא". עם זאת, השופט מנה גם מספר שיקולים לקולא. למשל, הוא הדגיש כי מדובר באירוע שנגרם כתוצאה מחוסר תשומת לב רגעית וכי הוא התרשם מכך שהנאשם הושפע קשות מהמקרה. השופט הוסיף וציין כי הנאשם עשה עליו רושם של אדם רגיש, מן היישוב, בעל אופי מוסרי וטוב. עם זאת, נקבע, לאור תוצאותיה הקשות של התאונה לא היה מנוס מגזר דין שיכלול גם מאסר בפועל (שלא בדרך של עבודות שירות לציבור).
בני המשפחה של המנוח ציינו אמש את יום ההולדת הרביעי של בתם. האב אמר לאחר מתן גזר הדין כי הוא חש ברגשות מעורבים. מצד אחד הוא שמח שהפרשה מאחוריהם ושהמשפחה יכולה להמשיך הלאה. עם זאת, האב הביע מורת רוח מ"קלות העונש". לדבריו, שנת מאסר הינה עונש רלבנטי וראוי, אך "בלתי מספיק בעליל".