מאמצים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ותו תקן ישראלי חדש לממל``ז
דרגו את המאמר |
|
תו תקן לממל"ז בעקבות פעילות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
במשך 20 השנים האחרונות, מאז נכנס אקדח הלייזר (הממל"ז) לשימוש על ידי שוטרי התנועה, סוגיות הקשורות במהימנותו ואופן תפעולו הונחו חדשות לבקרים לפתחם של בתי המשפט לתעבורה. פעמים רבות, משפטי תעבורה שלמים עסקו בשאלות כגון האם המכשיר כויל כנדרש, האם השוטר השתמש במכשיר במיומנות, האם היה ניתן לאבחן את המהירות באמצעות הממל"ז בסיטואציה המדוברת (למשל - גשם זלעפות) וכדומה.
בתי המשפט בחנו את הסוגיה מכל כיוון אפשרי וניתנו פסיקות לכאן ולכאן. בית המשפט העליון ביקש לאחרונה "לעשות סדר בבלאגן" כאשר הוא קובע שמכשיר הממל"ז הינו מכשיר אמין שניתן לאמוד באמצעותו מהירות מופרזת בקרב רכבים. כמו כן, במסגרת פסק הדין בעליון הוכרה גם מהימנותה של מצלמת המהירות הותיקה, המולטנובה.
[%Psakdin%]
לכאורה, פסיקתו של בית המשפט העליון הייתה צריכה לסתום את הגולל מבחינת טענות מצד עורכי דין ונאשמים כנגד מהימנות מכשיר הממל"ז. עם זאת, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא הסתפקה בפסיקת העליון. אי לכך, פסיקת בית המשפט העליון קיבלה כעת חיזוק משמעותי במסגרת הליך של קביעת תו תקן ישראלי למכשיר.
כאמור, תו התקן החדש הינו פרי יוזמתה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. גורמים ברשות סבורים כי היה מקום להגדיר נהלים מסודרים של בדיקה והפעלה מבחינת הממל"ז, וזאת בכדי להגביר את אמינות התוצאות. התקן החדש נושא את השם "דרישות מינימום עבור אמצעים לגילוי ותיעוד של עבירות תנועה: מכשיר אכיפה מאויש – מכשיר מדידת מהירות באמצעות טכנולוגיית לייזר".
לעמוד בתקן
כעת, לאחר קביעת התקן החדש, מכשירי הממל"ז יהיו קבילים מבחינת הראיות המוצגות על ידם כל אימת שמפעליהם יעמדו בתנאים הדרושים מבחינת כיול, בדיקה והפעלה. הבדיקות בשטח יכללו, בין השאר, מדידה של רכבים או אופנועים בשלושה מרחקים שונים (במרחק המרבי, במרחק המזערי ובממוצע שביניהם). בכל בדיקה בשלושת המרחקים המכוניות תסענה במהירויות של 60, 120 ו-180 קמ"ש. כמו כן, התקן קובע כי יש לבצע גם בדיקה של מהירות מופרזת בזמן עקיפה ולקיים 50 מדידות באמצעות בדיקת שיוט של אופנוע העוקף מכוניות הנוסעות במהירות קבועה.
התקן החדש מבקש למנוע מצבים בהם האבחון בממל"ז יסטה כאשר מדובר בשני רכבים הנוסעים במקביל (זאת - בין השאר - בשל טענות רבות כגון דא אשר הועלו על ידי נאשמים במשפטי תעבורה). אי לכך, במסגרת בדיקות המכשיר תיבחנה גם מהירויות של רכבים מקבילים על בסיס שני מכשירי ממל"ז בו זמנית. גם כאן התקן מגדיר שורה ארוכה של בדיקות בהתאם למהירויות, מיקום הממל"ז, זוויות וכדומה. התקן קובע גם את מידת דיוקו של מכשיר הממל"ז ומעמיד אותה על סטייה של עד 3 קמ"ש במהירות של פחות מ-100 קמ"ש ו-3% במהירות הגבוהה מ-100 קמ"ש.