רישיונה של הנהגת נפסל בפעם השנייה עקב צבירת נקודות
דרגו את המאמר |
|
נהגת שצברה במהלך ארבע שנים 46 נקודות, בגינן נפסל רישיונה בפעם השנייה למשך 9 חודשים. עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו, בבקשה לבטל את פסילת הרישיון.
את רישיון נהיגה קיבלה הנהגת בשנת 1987. בין השנים 2006 – 2009, היא צברה לחובתה 38 נקודות ורישיונה נפסל למשך שלושה חודשים. הנקודות נמחקו לאחר שביצעה קורס בסיסי וייעודי לנהיגה מונעת ועברה בהצלחה את המבחן העיוני. בין השנים 2009 - 2013 היא צברה 46 נקודות נוספות ורישיונה נפסל שוב, הפעם למשך 9 חודשים.
לאחר השתתפות בקורס לנהיגה מונעת העותרת המשיכה לצבור נקודות
חרף ביצוע אמצעי התיקון וההשתתפות בקורסים העותרת המשיכה לבצע עבירות תעבורה ולצבור לחובתה נקודות. על כן החליטה רשות הרישוי בחודש אפריל 2013, לפסול את רישיונה למשך 9 חודשים, בהתאם לתקנה 549 (ד) לתקנות התעבורה.
על פי תיקון מס' 4 לתקנה זו, שנכנס לתוקף בתחילת חודש ספטמבר 2011, נהג שלחובתו קיימות 72 נקודות או יותר, או אם לחובתו 36 נקודות ומעלה בטרם חלפו שש שנים ממועד ביצוע העבירה האחרונה, רישיונו ייפסל לתקופה של 9 חודשים והוא יחודש רק לאחר שיעמוד בבדיקות רפואיות.
מיד לאחר החידוש, רישיונה נפסל שוב
העותרת טענה כי אין לפסול את רישיונה, מאחר והיא לא צברה 72 נקודות, ולחילופין טענה שלא צברה 36 נקודות מיום כניסתו לתוקף של התיקון. עוד הוסיפה כי מיום כניסת התיקון לתוקף היא צברה לחובתה 16 נקודות בלבד.
עוד טענה העותרת כי הנוסח החדש הוא בלתי סביר. מכיוון שהתקנה החדשה דורשת רישום של 36 נקודות תקפות בטרם חלפו שש שנים ממועד ביצוע העבירה האחרונה, אשר בעקבותיה הוטלה עליה הפסילה הראשונה.
לטענתה, מאחר והנקודות שבגינן נפסל הרישיון בפעם הראשונה לא נמחקות מיד לאחר ביצוע הקורסים לנהיגה מונעת והמבחן, נוצר מצב אבסורד, בו ניתן להטיל על הנהג מיד פסילה חדשה לתקופה נוספת של 9 חודשים.
משרד הרישוי התנגד לבקשה לביטול פסילת רישיון הנהיגה, מאחר והעותרת לא חדלה לבצע עבירות תנועה ויש להתחשב גם במספר הנקודות שנצברו לחובתה לפני הפסילה הראשונה. כמו כן, טען כי פרשנותה של העותרת לאופן החלת התיקון שגויה.
בית המשפט דחה את הבקשה לביטול פסילת הרישיון
לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית המשפט כי מדובר בנהגת שביצעה מספר רב של עבירות תנועה והמשיכה לצבור נקודות גם לאחר שעברה קורס לנהיגה מונעת. עוד קבע כי גם לפני שנכנס התיקון לתוקף, רישיונה היה נפסל, בשל ריבוי הנקודות, על כן דחה את טענתה בנוגע לנוסח החדש של התקנה.
בית המשפט הדגיש כי תקנות התעבורה נועדו להגן על שלום הציבור מפני נהגים מסוכנים, ואחד מאמצעי האכיפה הוא שיטת הנקודות וקביעת דרך הפעלתן. על כן לא מצא להתערב בהחלט רשות הרישוי.
בסופו של דבר הבקשה לביטול פסילת רישיונה של העותרת נדחתה, והיא חויבה בהוצאות המשפט בסך 20,000 שקל.
עת"מ 43214-10-13