עקיפה בדרך לא פנויה, מה העונש הצפוי?
דרגו את המאמר |
|
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
עקיפה בדרך לא פנויה מהווה עבירת תנועה חמורה אשר מסכנת את הנהג ויתר משתמשי הדרך ועלולה לגרום לתאונת דרכים קטלנית. נהג שביצע עקיפה מסוכנת צפוי לקבל הזמנה לדין בבית משפט לתעבורה ולהגשת כתב אישום נגדו.
העונש הקבוע בחוק לנהג שהורשע בביצוע עבירה של עקיפה בדרך לא פנויה מבלי שנגרמה תאונת דרכים הוא לפחות שלושה חודשי פסילת רישיון נהיגה בפועל.
במקרה של תאונת דרכים העונש נקבע על פי תוצאות האירוע, עברו התעבורתי של הנאשם ונסיבות הקשורות ואינן קשורות לביצוע העבירה. כך למשל בגרימת תאונה עם נפגעים כתוצאה מעקיפה בדרך לא פנויה, הנהג צפוי לקנס כספי, פסילת ממושכת ואף לעונש מאסר על תנאי או מאסר בפועל.
תקנה 47 (ד) לתקנות התעבורה
תקנה 47 לתקנות התעבורה קובעת כי אדם הנוהג ברכב לא יעקוף בכביש רכב אחר, בין שהוא באותו נתיב נסיעה ובין אם לא, אלא מצדו השמאלי, כלומר אסור לעקוף רכבים אחרים מצד ימין ומותר לעקוף רק מצד שמאל.
עם זאת, מותר לעקוף רכב מצדו הימני במקרים הבאים: כאשר נהג הרכב האחר נמצא בנתיב לפניה שמאלה בלבד או מתכוון לפנות שמאלה ואותת על כך, או במהלך פניה שמאלה אל כביש חד סטרי או אל כביש שיש בו שני נתיבים או יותר בכל כיוון נסיעה ועד שנהג הרכב האחר השלים את פנייתו לתוך הנתיב השמאלי.
עוד נקבע כי עקיפה מצד ימין מותרת כאשר נהג הרכב נוסע בנתיב שיועד לתחבורה ציבורית, או נוסע בנתיב המיועד לפניה ימינה בלבד. וכן בכביש חד סטרי בעל שני נתיבים ומעלה באותו כיוון נסיעה, אשר בשל צפיפות התנועה נעים בו כלי רכב בטורים בכל נתיב, לא יראו כעקיפה את תנועתם של כלי רכב הנעים בנתיב אחד והנוסעים במהירות העולה על המהירות שבה נוסעים כלי הרכב שבנתיב האחר, בתנאי שהדבר לא יגרום הפרעה או סיכון לתנועה.
תקנה 47(ד) לתקנות התעבורה קובעת כי נהג לא יעקוף רכב, אלא אם הדרך פנויה במרחק מספיק כדי לאפשר לו את ביצוע העקיפה ואת המשכת הנסיעה בבטיחות ללא הפרעה וללא סיכון לנסיעתו של רכב אחר, וללא הפרעה אחרת לתנועה מכל כיוון שהוא.
עקיפה בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף
על הנאשם אשר נהג במיניבוס הסעות וביצע עקיפה בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף בניגוד לתקנה 47(ד) לתקנות התעבורה, נגזר קנס בסך של 1800 שקלים או 18 ימי מאסר תמורתו, חמישה חודשי פסילת רישיון נהיגה בפועל, והופעל עונש פסילה מותנה בן חודשיים. בנוסף הוטל עליו עונש פסילה על תנאי בן שלושה חדשים למשך שנתיים.
הנאשם פנה אל בית המשפט המחוזי בבאר שבע והגיש ערעור על העונש שגזר עליו בית משפט השלום לתעבורה באשדוד. המערער טען כי רכב משא שאותו עקף פינה את הדרך, וירד לשולים, על שטח כורכר, באופן שאפשר את העקיפה בבטחה, ללא חציית פס הפרדה רצוף.
ראיות התביעה התבססו על עדותו של שוטר שמסר כי במהלך חודש יולי 2017, בשעת בוקר, בכביש 31, קילומטר 26, בעת נסיעה לכיוון מערב, עקף רכבו של המערער, רכב ומשאית, בקטע כביש בו קיים סימון ברור של קו הפרדה רצוף וכפול, באופן שאילץ את השוטר שנסע בניידת משטרתית מהכיוון הנגדי, לרדת לשולי הדרך כדי למנוע תאונה חזיתית.
השוטר ציין כי לכיוון נסיעתו של המערער, בקטע הכביש שבו בוצעה העקיפה, קיימים שוליים צרים ברוחב של כמחצית המטר, ומעקה בטון, שאינם מאפשרים סטייה לצד הדרך. השוטר סובב את רכבו ונסע בעקבות רכבו של המערער, תוך הפעלת מערכת כריזה, לצורך רישום הדוח, ואף אישר כי הרים את קולו נוכח הסיכון שהמערער גרם בנהיגתו.
המערער טען כי נוכח כך שעדותו של השוטר הייתה עדות יחידה לאירוע, היה על השוטר לגבות עדויות נוספות של עדים ניטרליים, שראו את הנסיעה, וכי הימנעות מהבאת העדים מחלישה את גרסתו. עוד נטען, כי בכיוון נסיעת המערער קיימת עקומה חדה ימינה, ולא יתכן כי השוטר ראה את המערער עוקף כלי רכב אחרים.
לאחר שמיעת טענות הצדדים, סבר בית המשפט כי אין מקום להקלת העונש, מאחר שהמערער כשל בביצוע עבירת תנועה מהחמורות, שיש עמה כדי לסכן את שלומם של עוברי דרך, ועל פי עדות השוטר, נוצר סיכון ממשי בשל דרך נהיגתו, אשר נמנע רק בשל תגובתו המהירה של השוטר.
בית המשפט ציין כי לחובת המערער 125 עבירות תעבורה קודמות, והעבירה בוצעה בעת שהיה תלוי ועומד נגדו עונש פסילה מותנה. בנסיבות אלה, קבע כי אין כל חומרה בעונש שהוטל, ולשיקול הכלכלי אין לתת משקל, נוכח נסיבות העבירה והעבר התעבורתי המכביד, לפיכך הערעור נדחה.
עפ"ת 30249-12-17